ACUBIk 38 urte baino gehiago daramatza kontsumitzaileari arreta emateko zerbitzua ematen Irungo bulegoan eta 30 Hondarribian. Covid-19a agertu zenetik kontsumitzailearen arreta aldatu egin bada ere, telefono eta posta elektroniko bidezko arretaren aldeko apustua egin dute aurrez aurreko arretaren aurrean, batez ere erreklamazioak izapidetzeko. Guztira, urtean zehar bost jarduera egin dira, Irungo eta Hondarribiko udalak deitutako batzordeetan laguntzeaz gainera. ACUBIren arreta ordutegia honako hau da: astelehenetik ostiralera 9etatik 13etara eta arratsaldez bazkideei hitzordua eskatuz gero.
Kontsultak
2022an 1.580 kontsultari erantzun zaie Bidasoaldean, eta guztiak Irungo bulegoan; izan ere, Kasino Zaharreko bulegoa itxita dago. Hondarribiko bulegoan zerbitzua eskaintzen zen ostegunero, 10:00etatik 13:00etara, eta hileko azken asteartean, 16:00etatik 19:00etara, baina orain itxita dago.
Hori dela eta, Hondarribiko herritarrek Irungo gure bulegora etorri behar izan dute, Palmera Montero eraikinera, edo beraiekin harremanetan jarri behar izan dira telefonoz edo posta elektronikoz, kontsulta eta/edo erreklamazioa kudeatzeko.
Guztira, Irungo 1.271 eta Hondarribiako 304 kontsulta erantzun dira. Ia urtero bezala, errentamenduei buruzko kontsultak (359) errenta-berrikuspenen eta errenta ez ordaintzearen ondorio dira, baita errentariek fidantza itzultzeko dituzten arazoen ondorio ere. Erkidegoetan (297), oro har, gehien eskatzen den gaia ordaintzen ez duen bizilagun bati zorra erreklamatzeko prozedura eta komunitatean obrak egitea izan ohi da, baina gehien kontsultatu den gaietako bat auzotarren bilerak egitea izan da, akordioak hartzeko eta, batez ere, bilera horiek COVID-19an egin ez direlako.
Argi- eta gas-horniduren kasuan, kontsulta batzuk fakturekin daude lotuta, eta beste batzuk hornidura horiek enpresa jakin batekin kontratatzearekin, eta azken hilabeteetan faktura ulertzeko moduarekin eta argiaren prezioarekin tarte guztietan. Urteko azken hilabeteetan gertatu den berritasuna izan da kontratua argiaren zein gasaren tarifa arautura pasatzeko modua eta berritu diren merkatu libreko kontratuetan salbuespen iberikoaren kontzeptua agertzea izan da. Telefoniaren kasuan, kontsulta gehienak fakturazioari buruzkoak dira.
Aipatzekoa da gremioak kontratatzearekin, 12, eta autoen kartela deiturikoaren balizko erreklamazioarekin, 45, lotutako kontsultak agertzen direla. 2006tik 2013ra bitartean erositako ibilgailuekin lotuta daude kontsulta horiek, baldin eta kalte-ordaina (2000 eta 3000 euro bitartean), emakidadunen prezioen itunagatik. Alde horretan, zoru-klausularekin eta hipoteken gastuekin lotutako 91 kontsultari ere erantzun zaie. Kasu askotan kontsumitzaileei lagundu zaie hipoteka, zoru-klausula duten egiaztatzeko eta gutuna idazteko, banketxeari hori erreklamatzeko, bai eta hipoteka kudeatzeko gastuak ere, eta erreklamazio-gutuna idatzi zaie, eta, onartzen ez badute, banku-erakundea, balizko erreklamazio judizial bati buruzko aholkularitza eman zaie.
Nabarmendu beharreko beste gai bat etxez etxeko salmentarekin eta Internetekin zerikusia duten kontsultak eta erreklamazioak dira. Aldi horretan 29 kontsulta izan dira. Gogoratu behar da kontratazio horiek guztiek 14 eguneko epea dutela atzera egiteko, eta kontsulta askok zerikusia dutela epe horrekin, eta askotan behin epe hori igarota aurkeztu izan dutela erreklamazio bat, eta, beraz, aukera gutxi geratzen direla horiek ebazteko.
Nabarmendu duten beste datu bat da Bidasoaldeko emakumeek egiten dituztela kontsulta gehien; izan ere, 952 emakume izan dira eta 628 gizon. Kontsultak aurrez aurrekoak izan ohi dira, bai Irunen, bai Hondarribian.
Erreklamazioak
2022an 327 erreklamaziori erantzun zaie Irungo gure bulegoan; horietatik 113 Hondarribiko kontsumitzaileenak dira, eta 200 Irungo kontsumitzaileenak. Gainera, Gipuzkoako beste udalerri batzuetako 9 erreklamaziori, Nafarroako 2ri eta Frantziako 3ri erantzun zaie.
Kontsumo arreta kolektibo bereziei
ACUBIk 2010ean lankidetza-hitzarmen bat sinatu zuen I-Romi Emakume Ijitoen Elkartearekin eta Caritasekin, hainbat kolektibok (ijito-familiak, etorkinak, gizarte-laguntza jasotzen dutenak, etab.) etxebizitzaren arloan planteatzen dituzten kontsultei erantzun ahal izateko. Pertsona horiei arreta eman ahal izatea egunero egiten duen ahaleginaz gain beste bat da ACUBIrentzat, gizatalde horiek planteatzen dituzten gaiak, batzuetan, konpontzeko zailak izaten baitira. Horregatik, ACUBIk berariazko zerbitzu bat prestatu zuen kolektibo bereziei arreta emateko eta, horrela, haien kontsultei eta erreklamazioei erantzun ahal izateko.
2018. urteaz geroztik, zerbitzu hori kolektibo gehiagori zabaldu zaie, baita Irungo Udaleko Gizarte Ongizateko Arloari ere. Bai gizarte-langileek bai jantoki sozialetik eskatu diete aukera izan dezatela zerbitzu horiek, etxebizitzaren errentamenduari buruz aholkatzeko (kontratuaren iraupena, errenta ez ordaintzearen aurreko egoera). Era berean, beste elkarte batzuk (adibidez, Kaleratzeak Stop) beren bulegora hurbildu dira behar izan duten pertsonekin aholkularitza jasotzeko.
2022an 47 kontsultari erantzun zaie, bai Irungo Udaleko Gizarte Ongizateko Arlokoak bai elkarteetakoak, eta 13 erreklamazio izapidetu dira.